Verhuizen en thuiswerken met Romijn

decoration

26 augustus 2020

Design

Verhuizen en thuiswerken met Romijn

intro image
door Romijn van Soest // UX Designer

Van een redelijk oud huis van 45m2 dat bloedheet werd zodra de zon er een uurtje op scheen, naar een gloednieuwe woning van 136m2 met drie verdiepingen, een tuin en badkamer mét bad. Een flinke vooruitgang dus. Half maart verhuisden mijn vriendin en ik naar ons nieuwe huis in Utrecht. En dat was precies op tijd. Terwijl de verf nog vers op de muren zat en de dozen nog ingepakt in de woonkamer stonden, barstte de Corona-crisis los. Dat betekende natuurlijk social-distance, thuiswerken en de hele dag in je joggingsbroek. Maar het betekende ook: langer uitslapen, geen reistijd en een toename in productiviteit!

Mijn project

Samen met nog drie Saxum’ers en een handjevol Makerstreet collega’s vorm ik een team bij mijn opdrachtgever. Het team bestaat uit een Design Director, een aantal UX-Designers (hier ben ik er één van), een UX-Researcher, een Copywriter, een Projectmanager, meerdere Business Analisten en een groep Developers. De scope van ons project is behoorlijk breed. Van het aanpakken van de homepage tot de optimalisatie van het design system voor verschillende brands.

Je hoort om je heen veel mensen die moeite hebben met het thuiswerken. Maar ik moet zeggen, in mijn team loopt alles echt op rolletjes! Sterker nog, sinds we thuiswerken doen we misschien nog wel meer dan voorheen.

Schakelen met stakeholders

Het scheelt dat we al gewend waren om remote te werken. Alle Developers zitten namelijk in Wit-Rusland. De reviews gebeurden dus sowieso al online. Onze Business Analisten zitten ook gedeeltelijk in het buitenland. Als team hebben we regelmatig contact met hun. Zij hebben namelijk alle requirements van ons project. Dus als we vragen hebben, zijn zij de eersten waar we naartoe gaan. Zij schakelen op hun beurt weer veel met Product Owners, die alle beslissingen maken. Het is soms lastig dat je niet even bij elkaar kan zitten om dingen af te stemmen, maar daar wen je snel aan. Bovendien zorgt dit ervoor dat mijn team zich nu snel aanpast aan de digitale transformatie.

Online Usability Testing

Sinds kort zijn we voor een van de onderdelen van ons project gestart met Usability Testing.

Hierbij maken we gebruik van Card Sorting. Je creëert heel veel onderwerpen en functionaliteiten en vraagt de respondent om deze te groeperen of op volgorde te leggen van wat hij of zij belangrijk vindt. Normaal gesproken zitten we bij deze user tests fysiek in een ruimte, kijken we mee met het onderzoek en plakken we hier en daar post-its met plus- en minpunten. Per flow houden we dan bij wat de take-aways zijn. Maar dat kon nu natuurlijk niet. Ik ben daarom op zoek gegaan naar digitale tools die ons hierbij konden helpen.

Een daarvan was Miro. Dit is een interactief bord, waarin je post-its kunt plakken en met meerdere collega’s tegelijkertijd in realtime kunt sparren. Bij onze user tests werkte deze online aanpak zelfs beter dan onze offline aanpak. Bij het offline opschrijven van feedback, weet je niet wat je buurman of buurvrouw noteert. Het kan zijn dat je dan drie keer hetzelfde verbeterpunt opplakt. Met Miro zie je wel direct wat jouw collega’s opschrijven en kom je dus tot meer en betere resultaten.

Grote vraagstukken tackelen

Voor de grotere vraagstukken binnen ons project is het nodig om regelmatig te brainstormen, te discussiëren en met elkaar te overleggen. Ook hiervoor was Miro een handige tool. We hebben een virtueel whiteboard opgezet, om onze offline interactie na te bootsen. Zo konden meerdere collega’s inspiratie uploaden, schetsen plaatsen en ideeën uitwerken.

Online koffiemoment

Het team waarin ik zit, vind ik erg leuk en de teambonding is goed. Dit komt mede, doordat we met allemaal Makers zitten. Maar we kunnen ook heel goed opschieten met bijvoorbeeld de Business Analisten en de Developers. Ik denk dat het vooral komt door de intensiteit waarmee we samenwerken en de persoonlijke klik met elkaar. Tijdens onze retrospectives kwam het gebrek aan sociaal contact tijdens het thuiswerken als enige verbeterpunt naar voren. Dit hebben we opgelost met online koffie meetings. Heb je een dag wat minder afspraken staan? Schiet dan een koffiemomentje in als je daar zin in hebt. Even niet over werk praten, maar gewoon over hoe je weekend was of een of ander slap verhaal vertellen 😉.

Mijn tips voor jou

Kortom, de afgelopen maanden zijn we als team verrassend goed doorgekomen. En ook thuis, in mijn nieuwe woning, red ik me prima. Dit is wat ik jou graag wil meegeven:

  • Zoek handige online tools die je kunnen helpen de offline realiteit na te bootsen. Gebruik zoveel mogelijk prototypes en flowcharts om je ontwerpen duidelijk over te brengen naar je teamleden en stakeholders.
  • Maak een standaard meeting-link aan, waar iedereen op elk moment in kan springen. Zo voelt het toch een beetje of je bij elkaar langs kan lopen.
  • Probeer ook de voordelen van het thuiswerken in te zien en benut deze optimaal.

Ook werken bij Saxum?

Wij zijn op zoek naar UX’ers om ons team te versterken. Bekijk snel onze vacature en solliciteer direct!

Bekijk vacatures